WIPO intellektuaalomandi mudelid



WIPO (World Intellectual Property Organization) intellektuaalomandi mudelis1 on mitmeid olulisi komponente, sealhulgas patendid, autoriõigused ja kaubamärgid. Kõigi nende komponentide tähtsus võib erineda vastavalt konkreetsele olukorrale ja tööstusharule, kuid ma rõhutaksin autoriõiguste olulisust, eriti digitaalse keskkonna ja loomingulise sisu valdkonnas.

Autoriõigused2 on olulised loomingulise töö ja innovatsiooni julgustamisel, kuna need tagavad autoritele ja loojatele õiglase tasu nende loodud sisu eest ning julgustavad looma uusi loomingu- ja teadustöid. Autoriõigused võimaldavad ka kaitsta intellektuaalomandit varguse, plagiaadi ja ebaseadusliku kasutamise eest.

Kaubamärgid3 on oluline osa intellektuaalomandi kaitsest ja äritegevusest ning nende roll on eriti oluline brändingus, tarbijate äratundmises ja kaubanduses üldiselt.

Kaubamärkide registreerimisel peaks olema tasakaal kaubamärkide kaitse vajaduste ja üldise avaliku huvi vahel. On oluline, et kaubamärgid oleksid selgelt määratletud ja kaitstud, kuid samal ajal ei tohiks kaubamärgi registreerimise protsess olla nii lihtne, et see võimaldaks registreerida iga väikese või triviaalse märgi, mis võiks piirata teiste ettevõtete või üldise avaliku huvi õigusi.

See tähendab, et kaubamärkide registreerimise protsess peaks hõlmama teatud kriteeriume ja tingimusi, et tagada, et registreeritav kaubamärk on tõesti unikaalne, eristatav ja ei segune teiste sarnaste kaubamärkidega. Näiteks võib kaubamärgi registreerimisele kehtestada nõudeid selle kohta, et kaubamärk peab olema piisavalt originaalne ja eristav, et mitte segi ajada teiste kaubamärkidega või eksitada tarbijaid.

Lisaks võiks kaubamärkide registreerimise protsess hõlmata ka avaliku opositsiooni võimalust, mis võimaldaks kolmandatel isikutel esitada vastuväiteid kaubamärgi registreerimisele, kui nad leiavad, et see võib kahjustada nende õigusi või üldist avalikku huvi. See võimaldaks tagada, et kaubamärkide registreerimine toimub avatult ja läbipaistvalt ning arvestab erinevate huvigruppide huve.

Kokkuvõttes on oluline leida tasakaal kaubamärkide kaitse vajaduste ja üldise avaliku huvi vahel ning kaubamärkide registreerimise protsessi muutmine võib aidata tagada, et see tasakaal oleks saavutatud.


Allikad:
1 https://www.wipo.int/about-ip/en/
2 https://www.wipo.int/copyright/en/
3 https://www.wipo.int/trademarks/en/